Kvalitetssikring er en essensiell bestanddel i driften av enhver produksjonsbedrift – med god grunn. Å produsere produkter med dårlig kvalitet som ikke kan selges, er tross alt ekstremt dyrt. Men en rekke produksjonsbedrifter kan forbedre kvalitetssikringsarbeidet sitt ved å utnytte dataene fra produksjonen bedre.
Jeg tør påstå at et betydelig antall norske produksjonsbedrifter ikke utnytter dataene som ligger i kvalitetssikringene sine i tilstrekkelig grad. Ja, stadig flere produksjonsbedrifter ISO-sertifiseres, og joda, mange følger opp kvaliteten i produksjonen sin. Men langt de fleste støtter seg på adskilte systemer og utdaterte manuelle prosesser i kvalitetssikringen sin, noe som hindrer dem i å utnytte produksjonsdataene aktivt i kvalitetsarbeidet.
I stedet for at operatørene dokumenterer kvalitetssikringsoppgavene sine på papir og lar kvalitetsdata bli liggende ubrukt i en perm, kan dataene settes i system og benyttes aktivt i bedriftens forbedringsarbeid. Skjemaer kan digitaliseres og åpne opp for nye bruksområder. Kvalitetssikring kan kombineres med statistikk og prosesskontroll for å fange opp trender tidlig og gi operatørene muligheten til å hindre produksjon av vrak og justere inn eventuelle avvik. Og, sensorer og kamerasystemer kan installeres for å overvåke kvaliteten. Med andre ord kan ny teknologi løfte kvalitetssikringsoperasjonene til et nytt nivå.
De siste årenes radikale teknologiske utvikling innenfor Internet of Things (IoT), mobilitet, analyse og Big Data, har drevet frem en ny revolusjon innen industrien. Den fjerde industrielle revolusjonen, eller Industri 4.0 som det gjerne kalles, bærer med seg potensiale for en dramatisk transformasjon av produksjonseffektivitet, verdikjedeytelse, produktinnovasjon og nye forretningsmodeller. Ikke minst bringer Industri 4.0 med seg nye muligheter for å forbedre kvalitetssikringen til produksjonsbedrifter.
Som en referanse til den fremvoksende Industri 4.0 har analysebedriften LNS Resarch lansert begrepet «Kvalitet 4.0», som en betegnelse på digitaliseringen av kvalitetsstyringen og kvalitetssikringen. Istedenfor å erstatte eksisterende kvalitetssikringsmetoder, har Kvalitet 4.0 til hensikt å bygge videre på og forbedre dem ved hjelp av teknologi og teknologiens potensiale for kompetanseheving og kultur- og samarbeidsforbedring.
Ved å digitalisere de manuelle kvalitetssikringsoperasjonene, kan du utløse et potensial for økt produktkvalitet gjennom bedre analyse og innsikt – og ikke minst spissede tiltak. Men hvordan kommer du dit? Vi mener at følgende tiltak er den raskeste og beste veien til økt produktkvalitet gjennom digitalisert kvalitetssikring:
Forbedrede kvalitetssikringsmuligheter er bare en av mange fordeler introduksjonen av nye teknologiske løsninger i industrien bringer med seg. Men det er like fullt en betydelig fordel. Ved å se på sertifiseringene som en mulighet og å utnytte teknologi til å dra nytte av produksjonsdata, vil forebyggings-, kontroll- og korreksjonsevnen bli bedre, og operatørene vil få helt nye muligheter for å fange opp trender tidlig, justere avvik og redusere mengden produsert vrak.